ПРОЕКТ НА НАРЕДБА ЗА ДОПЪЛНЕНИЕ И ИЗМЕНЕНИЕ НА НАРЕДБА ЗА ОБЩЕСТВЕНИЯ РЕД ПРИ ИЗПОЛЗВАНЕ НА ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА И ОБЩИ ПЛОЩИ НА ТЕРИТОРИЯТА НА ОБЩИНА СТАРА ЗАГОРА
/приета от Общински съвет с Решение № 1296 от 28.07.2011 г.; изм. и доп. с Решение № 82 от 26.01.2012 г., в сила от 01.03.2012 г./
§ 1. Текстът на чл.38, ал.1 се изменя, като след „паркинги общинска собственост" се добавя „ в границите на „Зелена зона" ", като се заличава пунктуационния знак запетая „ , „ и добива следната редакция: чл.38.(1). Местата за паркиране на автомобили по улици, площади и паркинги общинска собственост в границите на „Зелена зона" могат да бъдат ползвани срещу заплащане за служебни нужди от юридически лица.
§ 2. Досегашния текст на чл.40 става чл.40, ал.1
§ 3. Текстът на чл.40, т.5 се изменя, като думата „Самоохрана" се заменя с „Общинска охрана".
§ 4. Досегашния текст на чл.40, т. 6 става чл. 40, ал.1, т.6 и се изменя, като след думата „Таксата" се заличава текста „ за ползване на местата за паркиране за служебни нужди" и се добавя текста „ за паркиране за служебни нужди по т. 1 и т. 7 " и добива следната редакция:
т.6. Таксата за паркиране за служебни нужди по т. 1 и т. 7 на територията на Община Стара Загора се определя с решение на Общински съвет.
§ 5. Към текста на чл.40 се добавя нова т.7 със следния текст: Моторно превозно средство в режим на абонаментно паркиране се обозначава с карта за предплатено паркиране, издадена от Община Стара Загора.
§ 6. Към текста на чл.40 се добавя нова ал.2 със следния текст: Юридически лица, желаещи да ползват служебен абонамент за паркиране за служебни нужди по улици и паркинги общинска собственост в границите на „Зелена зона" подават заявление в Община Стара Загора както и документи, удостоверяващи собствеността на превозното средство или правното основание за ползването им, и декларация за липса на задължения към Община Стара Загора.
§7.Създава се нов член 47а със следното съдържание:
ал. 1. На улици и площади общинска собственост, с въведен режим за паркиране в „Зелена зона", Кметът на Общината със Заповед може да въвежда режим на платено локално паркиране на лични автомобили, чийто ползватели са собственици или наематели на обособени жилищни имоти, попадащи в зоната за почасово платено паркиране, и са с постоянен адрес, идентичен с адреса на жилищния имот.
ал. 2. Собственици или ползватели на МПС на основание Договор за лизинг, Договор за наем, живущи по постоянен адрес на улици или площади с въведен режим на паркиране „Зелена зона", както и живеещи на пешеходни зони имат право да паркират в тази зона в близост до постоянния си адрес, в обсега на пресичане на първите съседни улици, при което паркирането следва да се извършва по границата на така наречената „инсула". /от лат.- Инсула се нарича застроеното с жилища правоъгълно пространство, очертано от пресичащите се под прав ъгъл градски улици/.
ал. 3. Паркирането по ал. 1 се извършва с карта по образец и стикер, издадени от Община Стара Загора поставени на видно място в автомобила.
ал. 4. Правото по ал. 1 се прилага за ползване до 2 /два/ автомобила на обособен жилищен имот.
ал. 5. Едногодишна карта и стикер не се издават на лица, ползващи място за паркиране или гаражна клетка в урегулирания поземлен имот, на който е постоянния им адрес или са променяли предназначението на такива помещения.
§ 8. Създава се нов член 47б:
ал. 1. Заявления за издаване на едногодишна карта за паркиране по чл. 47а, ал. 1 се подават по образец до Кмета на Община Стара Загора. При подаване на заявлението лицата представят за справка лична карта и регистрационен талон на автомобила за удостоверяване на постоянния адрес и индивидуализация на МПС, чието паркиране ще бъде извършвано. Към заявлението по образец се прилагат следните документи:
1. документ, удостоверяващ платена гражданска отговорност на автомобила;
2. удостоверение за липса на задължения на заявителя към Община Стара Загора.
3. Договор за лизинг, Договор за наем /ако е приложимо/
4. Нотариален акт за собственост или друг документ за собственост на обособения жилищен имот, или договор за наем на обособения жилищен имот.
5. Копие от регистрационния талон на автомобила.
6. Декларация, че не са отдали под наем гаражни клетки или място за паркиране, както и за търговска или друга дейност.
ал. 2. Едногодишните карти и стикери се издават в срок до 15 работни дни, след подаване на необходимите документи и извършена проверка на заявените обстоятелства от Община Стара Загора.
ал. 3. Лицата, желаещи да се възползват от този режим, заплащат еднократно цена на услугата за една година в размер на 60/ шестдесет/ лв., а за втора кола в размер на 120/сто и двадесет/ лв.
ал. 4. Картата и стикера се предоставя на лицето, подало заявлението, само след представяне на екземпляр на оригинален платежен документ за платената цена на услугата в определения размер.
ал. 5. Притежаването на едногодишна карта и стикер не отменя съответната санкция при паркиране на МПС в нарушение на ЗДвП и ППЗДвП и настоящата наредба.
ал. 6.Проверката на обстоятелствата по чл.47б, ал.1, т.6 се извършва от служители на отдел „Транспорт, лицензи, контрол и защита на потребителите".
§ 9. Текстът на чл.57, ал.1 се изменя, като фразата „ Не се блокират колелата" се заменя със „Забранява се паркирането на местата определени в т.1-т.10 на настоящата алинея" , като се заличава пунктуационния знак запетая „ , „ и буквата „ а", и се добавя съюза „и", като след фразата „се отстраняват" се добавя думата „принудително„ и добива следната редакция:
(1). Забранява се паркирането на местата определени в т.1-т.10 на настоящата алинея и се отстраняват принудително автомобилите паркирани:
§ 10. Изменя и допълва т. VIII. ПРЕВОЗ НА ПЪТНИЦИ С ТАКСИМЕТРОВ ТРАНСПОРТ в Приложение № 1 „Схема за движение на масовия градски транспорт в Община Стара Загора", както следва: Изречението „Таксиметров превоз на пътници е обществен превоз срещу заплащане, извършван с лек автомобил до 5 места, включително мястото на водача, по заявен от пътника маршрут", придобива следното съдържание: „Таксиметров превоз на пътници е обществен превоз срещу заплащане, извършван с лек автомобил до 7 места, включително мястото на водача, по заявен от пътника маршрут".
§ 11. В текста на т. Х. КОНТРОЛ в Приложение № 1 „Схема за движение на масовия градски транспорт в Община Стара Загора" след думата „ осъществява", израза „ органите на ОО „ Контролни дейности – ДАИ " се заменя с израза" „ длъжностни лица от ОО" КД - ДАИ", след израза" МВР" се добавя „Стара Загора", и след съюза" и " и израза „ отдел Организация и контрол на транспорта към Община Стара Загора" се заменя с " съвместно с определени от Кмета на Община Стара Загора длъжностни лица, служби и организации"и добива следната редакция:
Контролът на автомобилния транспорт се осъществява от длъжностни лица от ОО „КД – ДАИ", ОД на МВР Стара Загора, съвместно с определени от Кмета на Община Стара Загора длъжностни лица, служби и организации.
§ 12. В текста на т. ХI. ОРГАНИЗАЦИЯ НА ДВИЖЕНИЕТО В "ЦЕНТРАЛНА ЗОНА" в Приложение № 1 в Преходните и заключителни разпоредби относно Схема за движение на масовия градски транспорт в Община Стара Загора се правят следните изменения и допълнения както следва:
1. Пред думата „ движение" се допълва думата „ достъп" и съюза „ и", като второто изречение придобива следното съдържание:
За улесняване работата на фирмите, чиито офиси и обекти се намират на територията на "Централна зона", Община Стара Загора издава Разрешения за достъп и движение в нея, като влизането и излизането по бул."Цар Симеон Велики" и ул."Ген.Гурко" в отсечката от ул."Х.Д.Асенов" до бул."Свети Патриарх Евтимий" става по първата пряка до обекта.
2.Създават се две нови изречения - трето и четвърто, които имат следното съдържание: Разрешения за достъп и движение в централна зона се издават за товарни автомобили с допустима маса до 3 500 кг. /код F2 от директива на Съвета на ЕС 1993/37 от 29.04.1999 год. от регистрационния талон на автомобила/.
При доказана необходимост и при изпълнение на специфични дейности се издава Разрешително за достъп и движение в централна зона и за товарни автомобили над 3 500 кг.
3.В петото изречение се заличава израза „една година"и изречението придобива следното съдържание:„ Разрешенията се издават за срок от :"
4. След петото изречение се добавя нов текст със следното съдържание:
- За автомобили с товароносимост до 3 500 кг. - един месец или една календарна година;
- За автомобили с товароносимост над 3 500 кг. – 10 дни
5.Последните две изречения от т. ХІ „ ОРГАНИЗАЦИЯ НА ДВИЖЕНИЕТО В „ ЦЕНТРАЛНА ЗОНА" се заличават, като редакцията придобива следния вид: Въпреки получените разрешения, водачите на МПС са длъжни да спазват наличните пътни знаци и маркировка по останалите улици в централна зона. Забранено е движението при наличие на пътни знаци В1 и В2, както и спирането и паркирането при знаци В27 и В28.
§ 13. Навсякъде в текстовете на наредбата думите "отдел „Организация и контрол на транспорта" се заменят с "отдел „Транспорт, лицензи, контрол и защита на потребителите".
МОТИВИ:
Обсъди се възможността за въвеждане на годишен абонамент на юридически лица за платено паркиране в „Зелена зона" без запазено място.
Очерта се и още един сериозен проблем, а именно паркирането на лични автомобили на живущите в жилищните сгради попадащи в зоната за платено паркиране. На живущите в тази зона се налага да спират автомобилите си на общо основание заплащайки престоя си почасово или на доста отдалечени места със свободен режим на паркиране. В Община Стара Загора многократно са постъпвали предложения за определяне на годишна такса и издаване на разрешения за свободно паркиране на живущите в района около домовете им.
С предлаганите промени в Наредбата се цели да се осигури възможността на живеещите по постоянен адрес в зоната за кратковременно платено паркиране да паркират притежаваните от тях превозни средства в максимална близост до дома им и то при по облекчени финансови условия, без да се нарушават забраните за дискриминация, въведени с Конституцията.
Въвежданото нормативно установяване на режима на локално възмездено паркиране на ППС по постоянен адрес не създава режим на различно третиране на отделните граждани в сравнение с останалите, тъй като то не е абстрактно и произтича от неимоверно по тясната им връзка с улиците в зони с почасово платено паркиране, на територията на която те живеят, съответно прекарват по презумпция една сериозна част от денонощието. Този баланс следва да е разрешен справедливо с оглед интересите на тези лица, на които ежедневно, денонощно и целогодишно им се налага да паркират автомобилите си в зони за почасово платено паркиране, докато за категорията на останалите почасово платени паркиращи е характерен по кратък престой, както и възможност за избор - използване на обществен или личен превоз. С такова нормативно решение почиващо на критерии за целесъобразност се цели да се узакони едно фактическо положение, което е в абсолютен синхрон с житейската действителност.
Предложения по проекта могат да се изпращат на електронна поща [email protected] в срок до 27 януари 2013 година.