Проект на Наредба
Проект на Наредба за наемни цени на недвижимите имоти - общинска собственост
Мотиви към проекта
I. Причини, които налагат приемането на нормативния акт:
Община Стара Загора управлява и стопанисва Жилищен фонд от общо 540 общински жилища /от които жилища за настаняване под наем на граждани с установени жилищни нужди - 509 жилища; ведомствени жилища - 24 жилища; резервни жилища - 7 жилища/, в които са настанени наематели по реда на Наредбата за реда и условията за управление и разпореждане с общински жилищни имоти на територията на община Стара Загора /НРУУРОЖИ/. За ползването на сградния фонд са сключени договори за наем като цената е определена въз основа на различни критерии, изчерпателно изброени в чл. 4 от Наредбата за наемни цени на недвижимите имоти - общинска собственост /ННЦНИОС/. Като основа за формиране на наема служи показателят за 1 /един/ кв. м. полезна площ, който към настоящият момент е 0.70 лв.
От приемането си с Решение № 684 от 22.12.2009 г. на Общински съвет Стара Загора, ННЦНИОС не е актуализирана в частта си относно основния показател за формиране на наемната цена. Поради което цените по сключените наемни договори не са променяни за същия период от време. Изразът „полезна площ" също е неактуален и следва да се осъвремени съгласно разпоредбите на ЗУТ с израза „разгъната застроена площ".
При процедиране на ННЦНИОС /2009 г./, минималната работна заплата за Република България е била в размер на 240 лв., а към настоящия момент тя е в размер на 933 лв. Това е показателно за увеличената инфлационна обстановка в страната и несъответствието на наемните цени с икономическата действителност.
В общински жилищни имоти се настаняват наематели, чийто доходи не надвишават една минимална работна заплата за страната. Увеличаването на нейния размер и липсата на актуализация на наемните цени поражда несъответствие с общите пазарни принципи и нарушава финансовия интерес на Община Стара Загора.
Общински жилища се предоставят на граждани с установени жилищни нужди и/или здравословни проблеми, поради което в тези договори не е заложен критерий за годишна индексация на договорите съобразно годишния индекс на инфлация на НСИ. Наемателите не заплащат и депозит като допълнителна гаранция по наемните договори, която Общината да задържи в случай на непогасени наемни вноски или други задължения.
Сумите от наем на общински жилища са част от средствата, които Община Стара Загора използва за ремонт и поддръжка на наличния сграден фонд. Поради занижената си стойност и факта, че не кореспондират с цените на стоките и услугите в свободния пазарен оборот, се възпрепятства възможността за качествена и своевременна поддръжка на тези имоти.
Предвид гореизложеното, увеличението на наемните цени на общинските жилища определени на базата на 1 /един/ квадратен метър разгъната застроена площ, остава единствената възможност за актуализиране на наемните цени с настоящите икономически и инфлационни показатели. Същата следва да се промени с 30% като от 0.70 лв. стане 0.91 лв. за 1 /един/ кв. м. разгъната застроена площ.
Освен общински жилища, Община Стара Загора стопанисва и 69 броя „социални жилища", които са изградени по силата на Оперативна програма „Региони в растеж" 2014 - 2020 г. по Приоритетна ос 1: „Устойчиво и интегрирано градско развитие" по Процедура BG16RFOP001 -1.001-039: „Изпълнение на Интегрирани планове за градско възстановяване и развитие 2014-2020".
В изпълнение на програмата с Решение № 1283 от 18.12.2017 г.; изм. и доп. с Решение № 1480 от 29.03.2018 г. в Община Стара Загора е приета Наредба за реда и условията за ползване на социалната услуга „социално жилище" на територията на Община Стара Загора.
В Наредбата е предвидено от този вид публична социална услуга да могат да се ползват: уязвими, малцинствени и социално слаби групи от населението, както и други групи в неравностойно положение, които имат доказани социални нужди.
За предоставяне на социалната услуга "социално жилище" и използването по предназначение на имотите, е необходимо да бъде определена наемна цена за 1 кв. м. разгъната застроена площ. Тя трябва да бъде съобразена с изискванията за изчисляване по методи и критерии, определени от ОУ на ОПРР и да се базира на принципа за осигуряване на достъп до жилище на най - крайно нуждаещи се социални групи. Цената следва да бъде социално приемлива и да позволява, както ползване на социално жилище, така и задоволяване на битовите потребности на лицата.
Липсата на критерии за формиране на наемната цена възпрепятства възможността за управление на имотите и сключването на договор за наем с нуждаещите от социалната услуга „социално жилище" лица.
Това налага Наредбата за наемни цени на недвижимите имоти - общинска собственост да се допълни с наемна цена на „социално жилище" за 1 /един/ кв. м. разгъната застроена площ в размер на 0.73 лв. Определеният показател представлява 80% от основата за формиране на наемната цена за 1 /един/ кв. м. разгъната застроена площ на общинските жилища за настаняване под наем на граждани с установени жилищни нужди, който е 0.91 лв.
II. Цели, които се поставят:
Основна цел на цитираната промяна е актуализация на наемните цени на общинските жилища и увеличаване на средствата за поддръжка и ремонт на сградния фонд на Община Стара Загора. Сключване на договори и получаване на приходи от наем от ползвателите на социалната услуга "социално жилище".
III. Очаквани резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива:
Събираемостта от наеми на общински жилища за 2023 г. надхвърля 90 % и е в размер на 540 000 лв., поради което е обосновано да се счита, че предлаганите промени ще допринесат за повишаване на приходите в общинския бюджет, като очакваната прогнозна стойност след промяната е в размер на 702 000 лв.
По отношение приходите от наеми след определянето на наемна цена за услугата „социално жилище", прогнозната стойност е над 31 000 лв. Получените приходи ще помогнат на Община Стара Загора да повиши качеството на поддръжка и ремонт на сградите, както и да извърши предлагане на „социална услуга" - социално жилище, в изпълнение на критериите заложени в Оперативна програма „Региони в растеж".
На определени със закон лица, Агенцията за социално подпомагане заплаща наемната цена за ползваните от тях общински жилищни имоти, поради което настоящите промени няма да засегнат социално слаби и уязвими хора.
IV. Финансови и други средства, необходими за прилагането на новата уредба:
Предлаганата промяна не изисква финансови средства за прилагането й.
V. Анализ на съответствие с правото на Европейския съюз:
Проектът на Наредбата е разработен в съответствие с правото на Европейския съюз и няма норми от предложените, които да му противоречат.
На основание чл. 26, ал. 4 от Закона за нормативните актове в 30-дневен срок от публикуване на настоящото обявление ще се приемат предложения, мнения и становища по проекта за изменение и допълнение на наредбата, които могат да се изпращат на следната електронна поща: [email protected].