Административната услуга се предоставя от:
Звено „Управление на общинска собственост и разрешителен режим“
Необходими документи:
При хотелиерство в място за настаняване – клас „А“ и клас „Б“
- Заявление-декларация за категоризиране на място за настаняване - отбелязва се първоначално определяне на категория /по образец/
- Копие от документа за ползване на обекта, представляващ място за настаняване, когато обектът не е собствен на заявителя и не подлежи на вписване
- Документ за платена такса съгласно Тарифата за таксите, които се събират по Закона за туризма.
1. В заявление-декларацията се декларират най-малко:
а) наименованието на лицето, както и името на мястото за настаняване (с изписване с български и с латински букви), и адрес; телефон/факс и адрес на електронна поща, ако разполага с такива; в противен случай се изписват имената на упълномощеното лице и неговите телефон/факс и адрес на електронна поща;
б) ЕИК и/или основанието, на което лицето има право по силата на друг закон да извършва стопанска дейност, включително по законодателството на друга държава – членка на Европейския съюз, и на държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или на Конфедерация Швейцария;
в) че лицето не е в ликвидация – за лицата, които не са търговци;
г) професионалната и езиковата квалификация на персонала в обекта;
д) обстоятелства, свързани с образованието или с професионалната квалификация, стаж в туризма и езиковата квалификация на управителя на туристическия обект съгласно изискванията на наредбата по чл. 121, ал. 5 от Закона за туризма (ЗТ);
е) че лицето има право да извършва дейност в обекта, като се посочват индивидуализиращи данни за документа за ползване в зависимост от вида му, а когато документът за ползване подлежи на вписване, се посочват акт, том и година и службата по вписванията, в която е вписан.
2. В заявление-декларацията се декларират най-малко – за къщи за гости:
а) наименованието на лицето, както и името на мястото за настаняване - къща за гости (с изписване с български и с латински букви), и адрес; телефон/факс и адрес на електронна поща, ако разполага с такива; в противен случай се изписват имената на упълномощеното лице и неговите телефон/факс и адрес на електронна поща;
б) че лицето има право да извършва дейност в обекта, в случай че това лице е различно от собственика на обекта, като се посочват индивидуализиращи данни за документа за ползване в зависимост от вида му, а ако същият подлежи на вписване, се посочват акт, том и година и службата по вписванията, в която е вписан.
Обстоятелствата по т.1, букви „г“, „д“ и „е“ и т.2, буква „б“ се установяват служебно и/или при проверката на място в туристическия обект от експертна работна група.
Начини на заявяване на услугата:
1. На гише № 5 в Центъра за административно обслужване лично или чрез упълномощено лице
Център за административно обслужване - в сградата на Община Стара Загора, бул. "Цар Симеон Велики" № 107 - партерен етаж.
Телефони: (042) 614 858
Работно време: 08:30-17:30 ч. (без прекъсване); всеки четвъртък до 19:30 ч.
При подаване на гише е необходимо да представите документ за самоличност или нотариално заверено изрично пълномощно - в случаите, когато заявлението се подава от пълномощник.
2. Чрез лицензиран пощенски оператор
на адрес: гр. Стара Загора, ПК 6000, бул."Цар Симеон Велики" № 107
3. По електронна поща - [email protected]
При подаване по електронна поща е необходимо да изпратите:
- заявление - декларация по образец, подписана с квалифициран електронен подпис
- документ за платена такса, съгласно Тарифата за таксите, които се събират по Закона за туризма
- други документи, ако се изискват в описанието на услугата.
4. Чрез Системата за сигурно електронно връчване - https://edelivery.egov.bg/
5. Чрез Единния модел за заявяване, заплащане и предоставяне на електронни услуги, поддържан от Държавна агенция „Електронно управление“-
https://egov.bg/wps/portal/egov/dostavchitsi+na+uslugi/obshtinski+administratsii/unificirani+uslugi/2047
6. Устно, на гише в Центъра за административно обслужване – освен ако в специален закон не е прeдвидено друго.
Исканията, внесени устно, се отразяват в протокол, който се подписва от заявителя и от длъжностното лице, което го е съставило.
Срок за предоставяне на услугата:
104 дни
Такса:
За услугата се заплащат такси, определени в Тарифата за таксите, които се събират по Закона за туризма. Таксите се събират на два пъти:
Съгласно чл.2, ал.1,
т.1 - за разглеждане на документите за категоризиране на места за настаняване клас А – хотели, мотели, апартаментни туристически комплекси, вилни селища, туристически селища и вили:
а) до 30 стаи – 200 лв.;
б) от 31 до 150 стаи – 500 лв.;
в) от 151 до 300 стаи – 900 лв.;
г) от 301 до 500 стаи – 1250 лв.;
д) над 500 стаи – 2250 лв.;
т.2 - за разглеждане на документите за категоризиране на места за настаняване клас Б – семейни хотели, хостели, пансиони и почивни станции:
а) до 20 стаи – 100 лв.;
б) от 21 до 40 стаи – 175 лв.;
в) от 41 до 60 стаи – 370 лв.;
г) от 61 до 100 стаи – 600 лв.;
д) над 100 стаи – 1750 лв.;
т.3 - за разглеждане на документите за категоризиране на места за настаняване клас Б – къщи за гости, бунгала, къмпинги:
а) къщи за гости за едно легло – 10 лв. на легло;
б) бунгала за едно легло – 8 лв. на легло;
в) за паркомясто за автомобил/каравана/кемпер в къмпинг – 5 лв. на брой;
г) за място на палатка в къмпинг – 5 лв. на брой.
Съгласно чл.2, ал.2,
т.1 - за вписване в Националния туристически регистър на места за настаняване клас А – хотели, мотели, апартаментни туристически комплекси, вилни селища, туристически селища и вили:
а) до 30 стаи – 200 лв.;
б) от 31 до 150 стаи – 500 лв.;
в) от 151 до 300 стаи – 900 лв.;
г) от 301 до 500 стаи – 1250 лв.;
д) над 500 стаи – 2250 лв.;
т.2 - за вписване в Националния туристически регистър на места за настаняване клас Б – семейни хотели, хостели, пансиони и почивни станции:
а) до 20 стаи – 100 лв.;
б) от 21 до 40 стаи – 175 лв.;
в) от 41 до 60 стаи – 370 лв.;
г) от 61 до 100 стаи – 600 лв.;
д) над 100 стаи – 1750 лв.;
т.3 - за вписване в Националния туристически регистър на места за настаняване клас Б – къщи за гости, бунгала, къмпинги:
а) къщи за гости за едно легло – 10 лв. на легло;
б) бунгала за едно легло – 8 лв. на легло;
в) за паркомясто за автомобил/каравана/кемпер в къмпинг – 5 лв. на брой;
г) за място на палатка в къмпинг – 5 лв. на брой.
Таксите по чл.2, ал.1 се заплащат при подаването на документите за категоризиране, а по чл.2, ал.2 – при вписване в Националния туристически регистър и получаването на категорийната символика (удостоверение и табела).
Начини на плащане на услугата:
1. в брой или безкасово с ПОС-терминално устройство на гише "Каса" в Центъра за административно обслужване
2. по банков път
Банкова сметка
УниКредит Булбанк АД – клон Стара Загора
BIC код: UNCR BGSF
BG62 UNCR 7000 8422 2363 84
Код за вид плащане: 44 70 00
3. по електронен път - заплащането на заявена електронна административна услуга чрез Единния модел за заявяване, заплащане и предоставяне на електронни услуги се извършва чрез Портал за електронни плащания - https://pay.egov.bg/
Начини на получаване на резултата от услугата:
1. Лично или чрез упълномощено лице от Центъра за административно обслужване - гише № 5
Център за административно обслужване - в сградата на Община Стара Загора, бул. "Цар Симеон Велики" № 107 - партерен етаж.
Телефони: (042) 614 858
Работно време: 08:30-17:30 ч. (без прекъсване); всеки четвъртък до 19:30 ч.
При подаване на гише е необходимо да представите документ за самоличност или нотариално заверено изрично пълномощно - в случаите, когато заявлението се подава от пълномощник
2. Чрез лицензиран пощенски оператор на посочен от заявителя адрес
Като заявителят декларира, че пощенските разходи са за негова сметка, платими при получаването на акта за вътрешни пощенски пратки и е съгласен документите да бъдат пренасяни за служебни цели.
Индивидуалният административен акт може да бъде изпратен:
- като вътрешна препоръчана пощенска пратка
- като вътрешна куриерска пратка
- като международна препоръчана пощенска пратка
3. По електронен път на посочена от заявителя електронна поща – само в случаите, когато заявлението е подадено с квалифициран електронен подпис на физическо лице или юридическо лице
4. По електронен път в профила на заявителя в системата за сигурно електронно връчване
Хотелиерство може да извършва лице, което:
1. е търговец по смисъла на Търговския закон или е юридическо лице, което има право по силата на друг закон да извършва стопанска дейност, включително по законодателството на друга държава - членка на Европейския съюз, и на държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или на Конфедерация Швейцария;
2. не е в производство по несъстоятелност или в ликвидация;
3. има персонал с изискуемото образование и езикова квалификация, като за управленския персонал се изисква и стаж;
4. разполага със собствен, нает или ползван на друго основание обект по чл. 3, ал. 2, т. 1 и 3 от ЗТ, в който ще се извършва хотелиерство.
Хотелиерство в къщи за гости може да извършва и лице, което не е търговец по смисъла на Търговския закон.
Хотелиерство може да се извършва и онлайн, включително чрез електронна платформа, която свързва потребители на туристически услуги и лицата, които ги предоставят, могат да се предлагат туристически услуги само за категоризирани места за настаняване.
Категоризацията на местата за настаняване се извършва от министъра на туризма или от кмета на общината съобразно категорията и вида на туристическия обект.
Министърът на туризма или оправомощено от него длъжностно лице определя категорията на:
1. местата за настаняване:
а) хотели - категория "три звезди", "четири звезди" и "пет звезди“;
б) апартаментни туристически комплекси – „две звезди“, "три звезди", "четири звезди" и "пет звезди“;
в) вилни селища - "три звезди", "четири звезди" и "пет звезди“;
г) туристически селища - "две звезди", "три звезди" и "четири звезди“;
д) вили - "три звезди", "четири звезди" и "пет звезди“;
2. туристическите хижи, туристическите учебни центрове, туристическите спални - всички категории, съгласно чл. 125 от ЗТ.
Кметът на общината или оправомощено от него длъжностно лице по предложение на Общинската експертна комисия по категоризация на туристически обекти (ОЕККТО) определя категорията на:
1. местата за настаняване клас "А":
а) хотели - категория "една звезда" и "две звезди;
б) мотели - "една звезда", "две звезди" и "три звезди“;
2. местата за настаняване клас "Б":
в) семейни хотели - "една звезда", "две звезди" и "три звезди“;
г) хостели - "една звезда", "две звезди" и "три звезди“;
д) пансиони - "две звезди" и "три звезди“;
е) почивни станции - "една звезда", "две звезди" и "три звезди“;
и) къщи за гости - "една звезда", "две звезди" и "три звезди“;
к) бунгала - "една звезда", "две звезди" и "три звезди“;
л) къмпинги - "една звезда", "две звезди" и "три звезди“.
Категорията на местата за настаняване се определя на базата на съответствието им с минималните задължителни изисквания за изграждане, обзавеждане и оборудване, обслужване, предлагани услуги и наличие на образование или професионална квалификация, езикова квалификация и стаж в туризма на управителя и професионална и езикова квалификация на персонала.
На място за настаняване може да бъде определена само една категория, независимо от броя на сградите, които го образуват, и капацитета му.
Процедура по извършване на административната услуга
Определени от категоризиращия орган длъжностни лица разглеждат заявление-декларациите и приложените към тях документи в 14-дневен срок от датата на постъпването им и след като констатират, че представените документи съответстват на изискванията на Закона за туризма, изготвят мотивирано предложение до кмета на Община Стара Загора или до оправомощено от него длъжностно лице да открие процедура по категоризиране на туристическия обект и да издаде временно удостоверение за откритата процедура.
Временното удостоверение е със срок на валидност три месеца.
В случай на констатирана непълнота или нередовност на представените документи длъжностните лица писмено уведомяват заявителя и определят 14-дневен срок от получаване на уведомлението за отстраняването им. Срокът за разглеждане на документите спира да тече до датата на отстраняване на непълнотата и/или нередовността.
Ако в указания по-горе срок непълнотите и/или нередовностите не бъдат отстранени, кмета на Община Стара Загора или оправомощено от него длъжностно лице със заповед отказва определяне на вид и категория на обекта. Заповедта се изпраща на заявителя.
В срока на временното удостоверение кмета на Община Стара Загора или оправомощено от него длъжностно лице определя експертна работна група за проверка на място в обекта за съответствието му с изискванията за заявената категория. Експертната работна група се състои най-малко от трима души – председател и членове. За проверката се съставя констативен протокол, който отразява всички установени факти и обстоятелства от контрола като при необходимост се дават задължителни предписания. Посочва се срок за отстраняване на несъответствията. Максималният срок за изпълнение на задължителните предписания е 30 дни. При мотивирано предложение от страна на заявителя срокът може да се удължи с още 15 дни с решение на ОЕККТО. Констативният протокол задължително се връчва на отговорното лице по управление на туристическия обект. След изтичането на дадения срок, оправомощено длъжностно лице извършва проверка на място за установяване на изпълнението на предписанията.
Констативният протокол съдържа предложение до ОЕККТО за определяне на вида и категорията на обекта, които са заявени или които са установени от експертната работна група при проверката на място в обекта или за отказ за определяне на вида и категорията – когато лицето не отговаря на изискванията на чл.113 или не е представило документ съгласно чл.129, ал.1 и ал.2 от ЗТ.
Кметът на Община Стара Загора или оправомощено от него длъжностно лице въз основа на предложението на ОЕККТО в срока на временното удостоверение за открита процедура определя вида и категорията на обекта и издава удостоверение за определена категория или със заповед мотивирано отказва определянето на категория.
Отказът за откриване на процедура по категоризиране и за определяне на категория на туристическия обект подлежи на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
При издаване на заповед за отказ за определяне на вида и категорията на обекта заявителят няма право да подаде ново заявление-декларация в срок 6 месеца от влизането в сила на заповедта за отказ.
Когато в срока на издаденото временно удостоверение за открита процедура по категоризиране на обекта не е извършена проверка на място за съответствието му с изискванията за заявената категория, по причина, която не се дължи на хотелиера срокът на временното удостоверение може да бъде еднократно удължен. Кметът на Община Стара Загора или оправомощено от него длъжностно лице със заповед определя удължения срок по предложение на длъжностни лица на Община Стара Загора и издава ново временно удостоверение с актуален срок на валидност.
На категоризираните туристически обекти се издава категорийна символика в зависимост от техния вид и категория, включваща удостоверение и табела. Категорийната символика е унифицирана и се издава по образец, утвърден от министъра на туризма.
Срокът на издаденото удостоверение за определена категория на туристическите обекти е 5 години.
Категорийната символика се получава лично или чрез упълномощен представител на заявителя в Центъра за услуги и информация срещу подпис.
Категоризираните туристически обекти и лицата, извършващи дейността в тях, се вписват в Общинския и в Националния туристически регистър.